Saker som förändrar livet

Nu börjar det bli så tydligt att min mamma om ett tag försvinner. Och om jag känner henne rätt så sker det snabbare än hon till en början sa, för hon verkar så kär och det är svårt att få kontakt med henne och prata när Han är här. Jag sitter i bakgrunden och hoppas på att någon gång få kontakt med henne, men det verkar nästan omöjligt. Det enda hon gör är att skratta, fnissa och jag antar att det flyger tusen fjärilar i hennes mage varje gång hon möter Hans blick.
 
Jag hatar det.
 
Hon tänker lämna mig, hon tänker flytta ifrån mig. Hon säger att hon bara finns en kort resväg bort och att hon kommer vara bakom mig ändå, men jag tror inte på det hon säger. Jag tror inte att när hon väl försvinner så kommer hon vilja leva kvar i ett liv med Aspergers och problem. Och ju mer hon visar att hon är på väg bort, ju starkare blir känslorna av orättvishet och förrakt. Jag förraktar hennes val att lämna mig, lämna stan. Jag förraktar hennes kille för att han tar henne ifrån mig, för att han sliter sönder bandet som tog flera år att bygga upp.
 
Jag tänker fly senare idag, bort från eländet. Jag vill inte se, vill inte höra. Jag vill inte bli påmind om att hon tänker lämna mig. Hon har andra känslor gällande detta, men det är min blogg och det är mina känslor jag skriver om, och jag struntar fullständigt i vad hon säger och tycker om den saken. Jag har ingen att tala med just nu, för mamma ligger och gosar med Han. Jag har inget emot Han, han är snällare än de flesta killar och verkar bry sig om min mamma. Jag hatar inte honom, jag tycker faktiskt om honom. Men jag förlåter honom aldrig för att han förändrar mitt liv till den grad att jag tvingas leva ensam utan min mamma. Jag behöver min mamma, jag behöver henne. Jag har aldrig levt utan henne.
 
Igår försvann dem i flera timmar, för att kolla på möbler till i framtiden deras gemensamma boende. Jag förstår att hon är ivrig och att hon är lycklig, men jag är inte lycklig. Rent genrellt är jag väl det, men varje gång jag tänker på att hon inom en snar framtid lämnar mig för en edslig by någon annanstans i Sverige, då tar det stopp. Om hon åtminstone hade bott kvar i Uppsala, då hade jag nog inte gjort en så stor deal av det hela. Men det handlar inte om fem minuter bort längre, det handlar om femhundratusen MIL bort.
 
Jag antar att det är min Aspergers som spökar igen. Jag hatar förändringar och klarar inte av dem. Jag klarar inte ens de mindre förändringarna som sker i vardagen, hur ska jag då klara av detta? Det är så enormt att det tar andan ur mig. Hon har ju liksom varit och kollat på möbler! En hel jävla dag dessutom... Och hon säger att hon tänker lämna Simon (katten) här med mig. Så mycket för kärleken, eller hur? Simon fanns först, och det gjorde jag också.

Kommentarer
Postat av: Rapunzels mamma

Åh....fina du....jag sitter med gråten i halsen när jag läser. AS eller ej, den situation du är i kan få vem som helst som levt ensam med sin mamma att reagera som du! AS förvärrar det säkert, men ändå! Jag kan bara föreställa mig hur min Rapunzel skulle reagera i framtiden. Exakt som du. Exakt. Faktum är att jag säkert skulle göra det själv också. Jag levde ensam med min pappa och när jag var 16 år träffade han en ny kvinna. Jag kände mig helt förtvivlad, övergiven, oälskad, ensam. Och då flyttade han ändå inte någonstans alls, och då hade jag ändå inte AS... När du skriver hoppar liksom orden rakt in i mig på något sätt som jag inte riktigt kan förklara. Jag känner ilskan och jag känner sorgen och vanmakten och vill åka dit och skrika STOOOOOOOOPP!!! Jag vet inte vad jag skall skriva. Jag önskar att jag kunde skriva något som lindrade. Jag kan bara säga att jag sitter här varenda dag och läser det du skriver och blir berörd. Stor kram!

Svar: Jag måste få säga att det känns väldigt bra att du kommenterar så fint! Jag har aldrig haft det förut, och även om svar ibland dröjer så vill jag säga att det uppskattas något enormt! Jag går just nu igenom en period där jag inte har någon kontroll över det som sker, och det är väldigt jobbigt. Jag ser ju hur lycklig hon är, samtidigt som jag hatar att hon är det, eftersom jag blir lämnad. Hon säger att det inte är långt mellan städerna och så, och jag vet att det inte är det, men det är inte heller det jag oroar mig för. Jag oroar mig för att det ska gå åt skogen för mig när jag ska lära mig leva ensam, när jag inte har något val och när jag inte har någon som kan putta mig i rätt riktning på samma sätt som nu. Men jag är tacksam över att du läser och det känns bra att mina texter kan beröra andra människor. Jag läser också allt du skriver och jag tycker att det är väldigt intressant att följa din dotters liv, och jag hoppas innerligt att hon får rätt diagnos snart, så att hjälpen kan komma snabbare! Kram.
aspergersbloggen.blogg.se

2013-04-06 @ 13:02:31
URL: http://dansairegnet.bloggo.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0