Psykosutredning pga tro!

Innan de listade ut att jag har Aspergers fick jag gå en rad olika utredningsstadier där de misstänkte andra diagnoser än just Aspergers Syndrom. Till en början var det ADHD pga en händelse i min gamla gymnasieskola där jag blev så frustrerad att jag kastade iväg en stol tvärs över rummet. Efter detta råkade jag yttra mig om min tro och blev med det skickad på en utredning för psykoser och schizofreni.
 
I denna utredning blev jag tillfrågad om jag någon gång märkt av annorlunda händelser såsom skuggor, energier och andra övernaturliga saker. Och ja, det har jag, men det var ingenting jag sa efter att jag råkat göra det misstaget bara någon vecka tidigare hos en kurator. Det jag verkligen inte förstår är hur man kan blanda in en tro i en utredning om psykoser. Det skulle vara som att säga att de som tror på Gud eller att kor är heliga också har psykoser eller är schizofrena. Eller säger ni inte?
 
Min tro är min tro, oavsett om det är en tro på andar och skyddsänglar eller en tro på Gud. Om jag tror mig ha sett Jesus eller hört Gud tala direkt till mig, då skulle ingen fråga ut mig om saken eftersom det är en accepterad tro. Att tro på det övernaturliga är lite tabu i dagens samhälle och med det anses man sjuk om man gör så. Varför? Osäkerhet eller bara dåligt med information?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0