Du är mitt personliga Wikipedia

Ja, rubriken säger allt. Jag har faktiskt blivit kallad Wikipedia. Och jag kan utan tvekan säga att jag förstår varför. Om du läser under youtube- rutan här nedan så kan du se att en hel del information står präntat med finstilt text. Jag har otroligt lätt för att lära mig språk, vilket samtidigt betyder att jag är rätt insatt i vilka språk som har existerat och vilka som existerar just nu.
 
Just språk har alltid varit ett stort intresse. Det är sällan jag lyssnar på svensk musik. Engelska är rätt vanligt, men om vi ska hårddra det lite tycker jag bäst om musik som är på helt andra språk. I mitt fall tycker jag mycket om gäliska låtar, där språket är så pass annorlunda att få förstår vad som menas.
 
Jag kan mycket om mycket, det är bara så det är. Och när jag rättar någon som har fel, menar jag inte att kasta skit på denne för att han eller hon har fel. Det enda jag vill är att dela med mig av den kunskap jag besitter, och om jag vet att jag har rätt borde personer runt omkring ta del av den rätta kunskapen så att det används på rätt sätt. Jag tycker nämligen inte att man ska gå omkring och sprida falsk kunskap, även om man själv tror att det är rätt.
 
Jag skulle t ex, aldrig uttala mig som jag gör om hästar om jag inte visste vad jag talade om. Jag kan de flesta hästraserna på mina fem fingrar, jag kan alla individuella drag, storlekar och hur personligheterna kan yttra sig rent genrellt i den specifika rasen. Jag kan också allt om hästhantering och hur man hanterar unghästar kontra problemhästar. Jag kan inte allt om allt inom hästar heller, jag vet t ex, inte så mycket om hur man uppfostrar ett föl mer än det jag läst i böckerna. Men det jag uttalar mig om, var så säker på att jag vet vad jag talar om.
 
Jag älskar att samla på mig all möjlig information. Jag kan det mesta om psykiska diagnoser och sjukdomar också, har läst och tagit in det som står. Jag vet vilka symtom som hör till vad och jag kan lika mycket om fysiska sjukdomar såsom förkylning, halsfluss och influensa. Jag vet de olika typerna i diabetes och jag kan allt om stroke. Jag vet en hel del (inte alls) om demens och jag vet hur man gör i olika situationer där liv är i fara. Det är bara sådant jag vet, för jag har läst om det. Jag samlar på mig otroliga mängder information varje dag, och varje liten detalj lagras i hjärnan och stannar där, hur onödigt det än må vara. Reklamer kan jag upprepa utan problem, låtar lär jag mig efter att ha hört dem en gång. Jag lär mig texter i böcker och kan samla på mig det mesta. Jag kan tidtabeller utantill i huvudet och jag kan saker man egentligen inte har någon större nytta av här i livet. Det enda jag faktiskt har svårt att lära mig är saker innehållande siffror, såsom statistik, tal och annat.
 
Ge mig ett papper och en penna, och jag kan skriva en femton sidor lång uppsats om Canis Lupus inkluderat underkategorier, raser, färger och kännetecken beroende på om det är en rastypisk Canis Lupus eller t ex, en Canis Latrans. För er som inte vet vad Canis är så är det varg. Canis Lupus är den vanliga gråvargen som är vanlig i Sverige, medan Canis Latrans är prärievarg.
 
 
Swiss FolkMetal (Folkmusik kombinerad med Metal)
Eluvetie är Etruscan och betyder The Helvetian, vilket på svenska betyder Schweizare.
Dem flesta låtarna sjungs på gäliska, vilket är ett "utdött" språk.
Det finns tre typer av gäliska: irlänsk gäliska, skotsk gäliska och manx gäliska.
Rätt logiskt om man tänker efter, eller hur?

Kommentarer
Postat av: Rapunzels mamma

Fantastiskt. Vilken jäkla kapacitet du har. Det där är ju sådant som ingen kan gå någon utbildning för att lära sig. Det är rena "skills" helt enkelt. Det lär du få stor glädje av i livet. (Lite avis)

Svar: Jo jag lär mig saker väldigt fort. Att luska fram svårfångad information är det bästa jag vet, att få ut något av att sitta och söka. För ju mer man vet här i livet, desto bättre är det. Dock har jag märkt att personer inte gillar att bli rättade, tror jag skrev något om det i inlägget också. När jag vet att de har fel, så ska jag ändå vara tyst för risken finns att de blir arga. Sådana saker förstår jag inte, för jag vill mer än gärna bli rättad om jag har fel (vilket händer ibland). Men det är bra förmåga att ha om man ska plugga/lära sig nytt jobb eller så, då man lär sig fort och memorerar allt runt omkring. Kram!
aspergersbloggen.blogg.se

2013-04-14 @ 22:27:29
URL: http://dansairegnet.bloggo.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0