En blogg om Aspergers!

I denna blogg kommer du kunna läsa - eller inte läsa - om hur det är att leva med den neuropsykiatriska diagnosen Aspergers Syndrom. Det finns många fördomar och tankar om diagnosen där ute i världen, och jag är beredd att göra mitt bästa för att ändra den allmäna synen på oss. ADHD och ADD är mer accepterat idag eftersom det är vanligare att personer har just de diagnoserna, och eftersom de kan medicineras för att fungera normalt i samhället så finner människor inga direkta problem med dem. Men trots det så är de väldigt lika oss, de tänker annorlunda och fungerar annorlunda. De är lättdistraherade och de har svårt att fokusera under längre stunder - precis som oss. Aspergers Syndrom är en diagnos som går hand i hand med ADHD och ADD (ADD är ADHD utan hyperaktiviteten), men det är inte många som kopplar ihop det så. Många ser oss som konstiga människor, de förstår inte hur vi fungerar och de förstår inte allt vi säger och gör. Och om jag ska vara ärlig, jag med Aspergers Syndrom förstår inte heller er. Jag förstår inte ilskan när man missar bussen, jag förstår inte trängseln i köerna och jag förstår inte varför personer alltid ska vara så elaka mot varandra. Jag förstår inte hur människor orkar med att arbeta heltid eller gå i skolan, jag förstår inte hur människor kan förstöra naturen så mycket som de gör. Jag blir väldigt lätt förvirrad och om saker ändrar sig så vänds min värld upp och ner. Jag har mina fasta rutiner och om något eller någon förstör dessa så blir jag arg, ledsen och ångestfylld. Om någon rör mig när jag inte vill blir jag ångestfylld, när jag inte kan få ut mitt ord utan missförstånd får jag ångest. Jag lever i en värld av ångest, missförstånd och problematik. Jag lever i en värld där människor inte förstår varför jag inte kan arbeta som en "normal" människa eller varför jag inte har betyg i gymnasienivå. Men trots bristen på betyg är jag inte dum i huvudet, ingen med aspegers syndrom är dum i huvudet. I ett senare inlägg kommer jag lista de utmärkande sakerna med en person som har Aspergers Syndrom och berätta lite kort om hur diagnosen fungerar. Detta inlägg fungerar lite som en introduktion till vad som komma skall.

Jag kommer inte endast skriva information om Aspergers Syndrom, men det är en stor del i det hela för att få ut budskapet. Jag skapade bloggen för att öka förståelsen för oss, och för alla oss med en autismspektrumstörning. Det heter så, våra diagnoser. Vi har avvikelser i hjärnan som gör oss annorlunda. Men inte dumma i huvudet. Jag kommer även att skriva om min vardag, mina tankar och känslor. Jag kommer skriva om det jag är intresserad av och det jag inte är intresserad av. Jag kommer skriva om reflektioner över människor runt omkring mig och händelser som sker på daglig basis. Om du inte förstår språket jag använder så ber jag om ursäkt, jag har förmågan att alltid skriva på ett lite äldre språk och inte använda mig av slang och förkortningar. Jag hatar att använda dessa saker och kommer därför inte att göra det. Jag kommer alltid ha ett korrekt språk även om stavfel (jag kallar det slarvfel) kan förekomma. Jag hoppas du vill fortsätta läsa bloggen och följa min vardag med alla de svårigheter och roliga stunder dessa medföljer.

Kram!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0