Kännetecken hos Aspergers!

Här nedan kommer jag lista de kännetecken du ofta ser hos en med aspergers men ytterst sällan förstår. Jag kommer även förklara varför.
 
Jag blandar positiva och negativa egenskaper hos en person med aspergers och sedan benar jag ut vad som är vad och hur det fungerar.
 
Aspergers Syndrom
  - Förmåga att memorera saker.
  - Kan mycket om mycket.
  - Specialintresse, t ex, hästar hos kvinnor och tidtabeller hos män.
  - Svårigheter med kommunikation.
  - Svårt att läsa kroppsspråk och ansiktsuttryck, något de flesta har   undermedvetet.
  - Svårt att hantera impulser.
  - Svårt med förändringar, tycker inte om överaskningar.
  - Begränsad förmåga att leva sig in i andra människors situationer, vilket kan skapa   missförstånd.
  - Envis.
  - Målmedveten.
  - Logiskt tänkande.
  - Duktig på problemlösning.
  - En begränsad sexualitet.
  - Uppfattar saker bokstavligt.
  - Tidsuppfattningen är korrupt, dvs, svårt med tider och hur lång tid som   passerat.
 
Dessa var några av de många kännetecken man ofta upptäcker om man spenderar tid med en person som har Aspergers Syndrom. Låt mig förklara!
 
Egenskaper och memorering
Det finns negativa och positiva egenskaper hos en person med Aspergers, som de gör hos alla andra. Dock är det här mer tydligt hur människan i fråga fungerar och tänker eftersom han är mycket mer benägen att säga det rakt ut, utan att riktigt tänka sig för. En person med aspergers kan inte alltid sätta sig in i hur ord och handlingar påverkar den motsatta partern och det kan leda till missförstånd och ångest hos personen med aspergers, eftersom han inte vet vad han har gjort för fel. Man kan tänka sig lite Rainman, ni vet, Tom Cruise spelar den heta brodern till en person med autism. Denna person har förmågan att memorera allt han ser, det har ni väl lagt märke till när ni ser filmen? En person med aspergers fungerar lite likadant, han memorerar det han ser och hör. Detta gör honom väldigt smart och han kan mycket om mycket, eftersom det som släpps in i hjärnan inte släpps ut igen.
 
Intryck och att stänga av
En person med aspergers kan inte heller filtrera intryck. Detta betyder att han inte kan sitta på en restaurang full med personer som alla pratar om olika saker. Ljuden blir för påträngande vilket kan leda till okoncentration, oförmåga till att delta i samtal vid bordet, ångest och huvudvärk. En person med aspergers kan stänga av omgivningen, vilket är lite som att vila upp sig. Han återhämtar sig efter en jobbig situation genom att stänga ner omvärlden. I detta tillstånd tänker inte personen, han gör ingenting och det går inte att få någon kontakt. Detta är självförsvar för att undvika att bli utbränd och metoden upprepas varje gång det blir för mycket för personen med aspergers. En snabb väg till återhämtning, kan man väl säga.
 
Kommunikation
En person med aspergers har svårt med kommunikation. De flesta har lättare när de kommunicerar med skriven text, med andra ord över datorn eller i form av lappar. Jag själv använder mig alltid av lappar om jag behöver prata om någonting jobbigt. Jag skriver ihop en text som mottagaren sedan får läsa, och efter det är jag redo för en konversation. Jag har mycket lättare att uttrycka mig i ord om jag först fått uttrycka mig i text där jag inte kan haka upp mig eller använda fler ord, eftersom jag får längre betänketid och kan fomulera mig på ett helt annorlunda sätt än vid tal. Tal är ett svårt moment för de flesta med aspergers då mottagaren inte alltid förstår vad personen med aspergers vill få fram. Även att tyda icke verbala signaler (kroppsspråk och ansiktsuttryck) är svårt för en aspie (en med aspergers), de har inte den normalt medfödda talangen att i det undermedvetna bearbeta de signaler den andra partern sänder ut. Detta gör att han hela tiden måste fokusera på vad den andra personen gör, vilket kan leda till att det blir svårt att hålla igång en konversation.
 
Lappar och listor
En aspie använder sig av olika metoder för att minnas saker. Alla använder sig inte av samma sätt, men jag tänker då referera till mig själv och vad jag använder mig av. Jag har små lappar lite överallt i lägenheten där det står olika saker. I badrummet har jag en lapp på badrumsspegeln där det står att jag på morgonen ska borsta tänderna och sätta på deo, annars glömmer jag lätt bort det. Inte för att jag struntar i min hygien, men vissa saker försvinner när man hela tiden måste fokusera på annat. Jag använder också lappar i min garderob där det tydligt står vad som ska vara vart. Långärmade tröjor på en hylla, byxor på en annan. Ni förstår vad jag menar. Sådanna saker använder jag för att komma ihåg de mest nödvändiga i min vardag hemma i lägenheten. Utöver lapparna använder jag min kalender i mobilen där jag hela tiden skriver in de nödvändiga sakerna jag måste komma ihåg. Jag använder även larm för att komma ihåg att t ex, äta när jag inte arbetar. Jag glömmer lätt bort att göra sådant då jag ofta blir sittandes med annat och då glömmer bort hungerkänslorna, de dyker liksom aldrig upp. Jag antar att fler med aspergers har det problemet eftersom metoderna för att minnas detta är många, och hjälpmedel finns det massvis av.
 
Vi är som er, bara lite annorlunda
Vi med aspergers kan leva ett normalt liv. Vi kan vara nästan lika normala som alla andra, vi behöver bara lite mer tid på oss och vi behöver använda oss av andra metoder som de "normala" har gratis. Vi måste lära oss grunderna i hur man tvättar, städar och vilka medel som är till vad, medan de "normala" lär sig detta relativt fort. Och på tal om att lära sig saker och minnas, nu måste jag gå och skölja ur min tekopp så jag inte glömmer det igen. Jag återkommer senare.
Kram!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0