Aspergers Meltdown

Som vanligt klickade jag mig in på bloggen om Rapunzel som du kan finna under länkar i menyn, och började läsa. Det sista inläggets rubrik förvirrade mig en aning, men jag började läsa. Jag blev nyfiken och klickade på länken som fanns med i det övre stycket. Och där fick jag inspiration till att skriva ett inlägg i min egen blogg. Jag kör på samma stil som DansaiRegnet just för att jag själv precis erfarat vad jag misstänker vara en Aspergers Meltdown.
 
Jag kollade på videon och tänkte att han till en början verkade lite korkad. Vad menar han nu? Men sedan föll allt på plats. Först förklarade han ett barn som i princip - kort och gott - utnyttjar sin situation för att med ilska få som han vill. När Mr. Hutten sedan gick över på Aspergers Meltdown förklarade han liknande beteende men samtidigt ett motsatt tänk.
 
Jag gjorde så att jag kollade upp denne Mark Hutter, om han var en säker källa eller inte. Det visade sig att han arbetade med sådant här, och inte bara satt på youtube och talade om saker han inte har någon erfarenhet av. Jag fann en hemsida som heter My Aspegers Child som han driver.
 
När han började beskriva Aspergers Meltdown så förstod jag precis vad han menade. När jag var liten hade jag dessa "anfall" rätt ofta, om jag förstått min mamma rätt. Hon berättade för mig efter operationen att hon inte varit med om detta sedan jag var liten, så jag antar att det var vardagsmat förr. Jag kan även minnas signalerna av denna attack från operationsdagen. Och kvällen innan, dessutom. Det började ju med att jag satt och stirrade framför mig, och sedan bröt det hela ut. Man kan väl säga att det är lugnet före stormen som visar sig, och som är det starkaste tecknet på Aspergers Meltdown. Med andra ord är det inte bara ADHD som får dessa anfall som i andras ögon kan se aggressiva ut. Personen i fråga behöver alltså inte vara utåtagerande eller slåss för att han ska ha en Meltdown, det handlar helt enkelt om ett tillstånd där han inte har kontroll över sig själv och sina handlingar. Och vad jag vet, så är det väldigt vanligt när det kommer till personer med Aspergers Syndrom, och speciellt då i pressade eller stressade situationer. När personen med Aspergers känner att han inte har någon kontroll över situationen så blir det kaotiskt i huvudet, vilket i sin tur kan leda till ett sådant här anfall av okontrollerade rörelser och handlingar. Jag minns som sagt inte mycket av det jag gjorde när jag låg där inför operationen, jag minns inte hur jag vevade med armarna för att komma loss. Jag minns inte helt vad jag sa eller vad jag gjorde. Och jag antar att det kan hända när det handlar om Meltdown, att man helt tappar fattningen.
 
Eftersom jag inte är utbildad i ämnet, vilket Mark Hutter verkar vara eftersom han arbetar med detta, så får ni även videon jag tittade på och fann på http://dansairegnet.bloggo.nu.
 
Översättning: Aspergers Meltdown = Neurologisk storm eller hjärnsmälta,
och Temper Tantrums = Vredesutbrott.

Kommentarer
Postat av: Rapunzels mamma

WOW! Kanon att du kunde hitta något givande och förklarande i detta som jag "snubblade över" på nätet alldeles nyss. Det är fantastiskt när man kan hjälpa varandra att begripa från olika håll. Ena dagen är det den ena som kommer med något som den andra får en tankeställare av och vice versa. Man hankar sig fram på begriplighetens stig... Bra att du skriver om det så kanske fler känner igen och kan fylla på med erfarenheter och kunskap eller bli påfyllda själva... Kram!

Svar: Ja, jag är väldigt glad att du hittade detta. Jag har senare kollat runt lite på andra länkar innehållande Aspergers och fann en kille som talade öppet om sin diagnos. Han har som jag, inte så grov Aspergers, men den är ändå där, och jag tycker att jag kan relatera till det han säger på ett rätt djupt plan. Jag hittade även en tioåring med Aspergers som blev intervjuad, om du inte sett den videon ännu kommer jag lägga upp den i ett inlägg senare idag. Att blogga och följa varandra handlar ju i stor del om att ge och ta, och att man kan hjälpa varandra är en stor fördel när det kommer till så starka ämnen som NPF. Så jag måste tacka jättemycket för att du råkade snubbla över Mark Hutter :) En väldigt givande video som fick mig att förstå varför jag fick sådär på operationen och vad det egentligen berodde på. Kram!
aspergersbloggen.blogg.se

2013-04-14 @ 22:25:00
URL: http://dansairegnet.bloggo.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0